2010. július 8., csütörtök

I Feel Safer Now

Ahogy az idő telik, a napnál is világosabbá válik, hogy az igazán időtálló, fontos és értékes bitsorozatok a saját fényképeket és videókat tartlmazó fájlok. Egy Office 97 install, egy NFS CD már rég szemétnek számít, míg egy beszkennelt ősi vitorlázós kép, egy középiskolás házibuli emléke, egy Belga koncert (majdnem) videója, vagy egy családi fotó értéke elkezd a felbecsülthetetlen felé tendálni. Előbbiek elértéktelenedése nem csupán a szoftverek elavulásának tudható be. Nagyban hozzájárul az is, hogy ezek valahol mindig megvannak. Régebben ez néhány ismerős CD-jét, vagy merevlemezét jelentette, ma pedig (még) ott vannak a különböző torrent oldalak. Nem szép dolog jogvédett termékeket illegálisan letölteni, nem is kell, de maga a tény, hogy szinte minden program azonnal elérhető azért megnyugtató. A Warcraft 3 CD-ket se kellett végül kihoznom, elég volt az eredeti serial key-m és btjunkie.

A privát adattartalmakkal azonban más a helyzet. Egy jóféle hawaii csoportfotót például böngészhetnék a neten, olyat biztos nem találnék, amilyet Punában készítettünk a fekete homokos tengerparton. És ez még nem is feltétlenül jó példa, hiszen legalább ötünknek megvan, kellőképpen redundásan van tárolva, vagyis ha egy jól sikerült parti alkalmával megnézés helyett véletlenül törölném őket, még mindig nem dőlne össze a világ. Na, de mi a helyzet azokkal a fotókkal és videókkal, amik esetleg még érzékenyebbek (pl. a hányós képek) és nincsenek implicit módon redundánsan tárolva? Nos, a redundanciát nyilván szándékosan is meg lehet oldani, ahogy a hozzáférés is viszonylag könnyedén szabályozható.

Én a saját képek és videók tárolására jelenleg két hordozható külső HDD-t használok. Ezeket mintegy háromhavi rendszerességgel szinkronizálom egymással, a laptoppal, illetve a munkahelyi gépemmel. A >2x redundanciát bőven elégnek tartom, túlzottan paranoiás azért még nem vagyok. Annál inkább harapnék viszont, ha valaki olyan kezdene turkálni a képeim között, akit erre nem hatalmaztam fel, ezért mindkét HDD 256-bit AES titkosítással van védve.

Szinkronizáláshoz ajánlom a SyncToyt, vagy a Total Commandert - az egyik könnyebben használható, mint a másik. A titkosítás picit macerásabb, mert a TrueCryptet használva a linuxnál megszokott módon kell csatlakoztatni a meghajtót, ugyanakkor megvan az az előny, hogy ez bármilyen oprendszer alatt megtehető.

Tehát röviden, tegnap mindent archiváltam ily módon, beleértve azokat a képeket is, melyekről egy régebbi Skype beszélgetés alkalmával Dávid és Matyi megmutatta, hogy csak 1x vannak nálam letárolva. Ezen túl frissítettem az összes jelszavamat, az egyetemi-, banki- és egyéb fiókokhoz tartozókat. Minden legalább tíz karakter és tele van hülye karakterekkel. Nem mondom, hogy most már minden feltörhetetlen, de messze jobb helyzet ez, mint amikor mindehol a jó öreg 12345 szerepelt.

4 megjegyzés:

Örs írta...

Én is ijen bekápolásra készülök fotókat és zenéket tekintve, ha már megvettem azt az 1 terát.

Nekem 2 helyen bőven elég lesz, titkosítást is kissé overkillnek tartom (nem látom nagy esélyét hogy bárki nagyon illetéktelen az én "hányós" képeimet szeretni az internetre rakni).

Mondjuk már 1 hónapja csak az asztalon üldögél az új vinyó, nemnagyon volt időm, egyelőre csak 80gigányi Planet Earth BluRay jött le. Tervezek még 120 giga Firefly Blurayt :)


Amugy ez az árva post elég geekre sikeredett, írhatnál vmit melóról vagy úgy általában

bAtu írta...

A hányós kép csak egy sarkított példa volt, egy rakás hivatalos anyagot is tárolok rajta, amit nem bánok, ha titkosítva van. Valószínűleg jobb megoldás lenne egy sima fájl-konténerbe tenne ezeket, de mindegy. Ez a post tényleg elég geek lett. Igyekszem előrukkolni valami normális bejegyzéssel is.

Ficzere írta...

5 év után újraraktam a windowst egy-két hónapja, aminek az lett a vége, hogy a C meghajtó helyett a nagy partíciót toltam le minden zenével, de ami jobban fáj, képpel együtt :( szerencsére vissza tudtam szedni kb a 3/4 részét, de azért csak elveszett 25%... szóval én is elgondolkodtam egy ilyenen

és tényleg jöhet valami melóról és hasonlókról

bAtu írta...

Na ugye. Nemsokára írok melóról, hétvégéről és hétköznapokról. Asszem.