2010. április 25., vasárnap

Kitchen Essentials #1

A katona nem megy csatába fegyver és páncélzat nélkül. Hasonlóképp nem áll neki a szakember komoly feladatnak megfelelő célszerszám nélkül, így nem debuggol hardvert oszcilloszkóp, szoftvert breakpoint és printf() hiányában, illetve nem vág fát heringgel.

Ez a gondolat inspirálta a most induló Kitchen Essentials sorozatot, ahol számomra nélkülözhetet len konyhai kellékek kerülnek bemutatásra. Az első efféle alapvető eszköz - melynek fontosságát anno Bóta Dani hangsúlyozta igazán - a konyhakés.

A vagdosás, aprítás, szeletelés a legalapvetőbb konyhai műveletek közé tartoznak. Ezek precíz és biztonságos végrehajtásához a késnek két fő tulajdonsággal kell bírnia: stabil markolattal és éles pengével. A stabil markolat nem igényel magyarázatot, de a borotvaéles penge nem feltétlenül sugall megnövekedett biztonságérzetet, pedig azt nyújt.

A legkézenfekvőbb példa a zöldségszeletelés. Ha a használt kés minőségi, pengéje pedig megfelelően karban van tartva a paradicsom karikázása hasonlóképp fest:


Ellenben, ha a kés életlen, a szeletelés átcsap trancsírozásba. A nem kielégítő eredmény szinte felbosszantja az embert, így a második nekifutásra szinte biztos, hogy lecsúszik a kés a paradicsom külsejéről, és... ilyenkor kiderül, hogy annyira azért minden kés éles, hogy az ember a saját kezébe 4-5 mm mélyen belevágjon. Ezt már bebizonyítottam, cáfolni felesleges.

Már egy éve megfogant az ötlet, hogy veszek egy tisztességes séf kést. A jobbfélék sajnos drágák, tipikusan $100 felett vannak; ennyit pedig én sem szándékoztam kiadni. Így a vásárlást végül Lifehacker cikk triggerelte, minek eredményeképp Amazonról rendeltem egy Victorinox 8" séf kést, mindössze $30-ért:


A kés markolata kiváló: csúszásgátóló gumianyagból készült, aminek a tapintása is igen kellemes. A pengére szintén nem lehet panaszom, a fenti képnek megfelelően tudtam szelni vele a paradicsomot én is, sőt a krumplit úgy karikáztam, hogy föléhelyeztem a kést és gyengéden, egy ujjal lenyomtam a pengét... A penge és a nyél állítólag remekül kiegyensúlyozott. Ennek szakértője nem vagyok, de a fogására nem panaszkodom.

At über-séf-kés mostanra vesztett éléből, feltehetőleg a csirkemell lopta meg. Lévén, hogy édesapám késfenő szolgáltatása itt nem áll rendelkezésre, épp a lehetséges újraélezési lehetőségeket bújom. Eddig ez a fenőköves megoldás tűnik nyerőnek, bár a kövek borsos ára még visszatart a rendeléstől.

5 megjegyzés:

Matyi írta...

Wow micsoda bejegyzés:) Csakazt nem értem minek olyan vékonyra szelni a paradicsomot:) Na mindenesetre sztemúgy élezd, hogy a kocsi után kötöd, és bevontatod munkába. Bár lehet ez nem túl hatékony főleg ha fékezésnél lendületből bele áll a gumiba. Ezen még gondolkodom.

Robi írta...

Steven Segal :-) Amúgy TV-shopból rendelve a 77 élű vadászgéptechnológiás séf-kést, mellé még kaptál volna 3 másikat, meg egy mindent-zúzó turmixot is, meg egy élezőt is, 99.9$-ért. Vagy nem?

bAtu írta...

Nyilván, de azt se felejtsd el, hogy ha 1 órán belül rendeled, akkor csak $19.99 és kapsz mellé egy mini-szobabiciklit és egy csokor művirágot.

ribizlifozelek írta...

Ha pedig fel oran belul, akkor mindenbol KETTOt es egyikkel lehet elezni a masikat.

Nagyapam vagta ilyen precizen a paradicsomot -is-, de o elotte meghamozta...

bAtu írta...

Aham.