2009. február 10., kedd

War at Work


A munkahelyen nekiálltam elemezni egy többfokozatú erősítő kapcsolást. A differenciális kapcsolású fokozatnál/műveleti erősítőnél picit megakadtam. De a történet nem ezen az úton folytatódik, hanem azon, ahol az egyik kollégával vitát nyitottunk arról, hogy mi is az a műveleti erősítő (itt: op-amp). Felhúztam magam azon, hogy itt nem kaptam egzak definíciót, ezért azt mondtam, hogy az ideális műveleti erősítő (ID ME) - a basic hárés tudásom alapján - nem más, mint egy olyan kétkapu (vagy négypólus), ami így néz ki:

ID ME (EVT-modell)

Erre mindenki elkezdett hüledezni, kb. mintha azt mondtam volna hogy a föld márpedig lapos, és félkörlap alakú. A szélére pedig ne merészkedjen senki. Mindenki alatt pedig azt kell érteni, hogy olyanok is, akik szerintem még papíron se láttak ellenállást. (No offense) Számomra elfogadható definíciót, magára a műveleti erősítőre továbbra sem kaptam. Ami mégis jött, az mind csak visszacsatolással, zárt körben értelmezte a műveleti erősítő fogalmát.

Erre jött a második modellem (~wikiről), amire már kevésbé néztek furán:

ME modell (gyakorlati?)

Ha "behelyettesítjük" a dolgokat, ez ilyenre egyszerűsödik:

Na mármost szeretném, ha a kedves olvasók kiszámolnák nekem az alábbi két egyszerű kapcsolás kimenetén mérhető potenciálkülönbséget (U_ki = ?), ha az első (ID ME) modellt használjuk.

1. Kapcsolás
2. Kapcsolás



Ha megvannak az eredmények, jöhet a kérdés, hogy ekvivalens-e a két modell? Ha igen, milyen feltételek mellett?

3 megjegyzés:

Örs írta...

Jók ezek igy? Egyrészt ugye az amit Bilicz irt a levlistára.
Másrészt meg ha ID ME van a kétkapu hején akkor a bemenetek azonos potenciálon vannak, vagyis a két ellenállás közötti pont föld.
Ha jól emléxem akkor Iki=-Ibe, akkor Iki=-Ube/R=Uki/R-I2
I2 pedig nem meghatározható, másképp kéne rajzolni (a 2 R párhuzamos)

Ha hüjeséget irok szoljatok

Örs írta...

szólok magamnak

bár nem teljesen értem, de a wikipedián nem foglalkozik az opampbol kifojo árammal, pedig ojan kitételt nem láttam hogy az is 0

bAtu írta...

Én U_ki-t kérdeztem. Amit meg úgy számolsz (1. kapcsolás), hogy U_be/R = 0 - U_ki/R*R, vagyis U_ki = -U_be.