Az eset már vagy 3 hete történt, hogy az egyik kollégának elmentem asszisztálni a mikrobuszuk első tárcsafék kicserélésében. A szerelés alkalmával alighanem elég sokat tanultam a fék működésével, illetve a szakszavakkal kapcsolatban. Voltaképpen maga a fékrendszer nem is annyira bonyolult, de azért van pár érdekes és frappáns megoldás. Az pedig mindenképp leszögezendő, hogy itt másféle építőelemeket használnak, mint a mi szakmánkban: itt minden alkatrésznek van súlya és van fogása, azaz szinte bármelyikkel fejbe lehetne verni valakit. És most a viccet félretéve, alább olvasható, hogy mi fán terem a komplett fékcsere egy nashville-i villamosmérnők kertjében.
Helyszín megválasztása
Lehetne ez a nulladik lépés is, de nem az - annál ez fontosabb. A három fő szempont a helyszín megválasztásánál
- ne szóljanak be
- legyen autósbolt a közelben
- legyen fékszerelő a közelben
Az első pont nyilvánvaló, nem egy park közepén kell szerelni, hanem sokkal inkább egy parkolóban. A parkoló védett terület, bármelyik megfelelő, sehol nem kérdezik meg miért folyatod az olajat az aszfaltra. (Bocs, zöldek.) Az autósbolt közelségét szintén nem kell túlmagyarázni, eszközökre, új alkatrészekre - mondjuk új féktárcsákra - bármikor szükség lehet. A harmadik szempont egyben egy "B" terv is egyben, ha nagyon kellemetlenül alakulnak a dolgok legyen hova áttolni a kocsit. Mert ugye ebben a világban nincsenek restore pointok, se mentés és visszatöltés. A fentieket és Nashville sajátosságait figyelembe véve a választás a Charlotte Avenuen található Pep Boys előtti parkolóra esett:
Nagyobb térképre váltás
Kerekek eltávolítása
A kerék eltávolítása nem túl bonyolult. Először meg kell lazítani a csavarokat, az átelleneseket először:
Ezután alá kell dúcolni az autót, lehetőleg minél stabilabban.
Végül teljesen ki kell tekerni a csavarokat és el kell távolítani a kereket.
Ez eddig rutinművelet volt, kereket cserélni mindenki tud.
Elhasznált alkatrészek cseréje
Ha a kerék lekerült, fel lehet mérni a fékek állapotát. Ez áll a fékpofák, a tárcsa és tömítések vizsgálatából. Ha ezek közül bármi, bármelyik oldalon hibás, mindkét oldalt cserélni kell. Féket ugyanis egyesével nem cserélünk, csak párban. Egy elhasználódott féktárcsával két dolgot lehet csinálni: ha még nem teljesen kopott el, újra lehet esztergáltatni/políroztatni, de ha már teljesen elkopott...
...cserélni kell. A fékpofáknál csak a csere jön szóba, ha már kellőképpen elhasználódtak. Összehasonlításként egy régi és egy új:
Ezeknek a cseréje eddig nem problémás, mert nem kell hozzájuk megbontani a fékvezetéket. Nem ez a helyzet, ha mondjuk a kalipper tömítései vannak elhasználódva. A kalipper - aminek magyar nevét nem ismerem - cseréje több szempontból is problémás. Egyrészt a korább említett kör megbontása miatt, másrészt a $170-os darabár miatt. Ez utóbbin persze könnyít az, hogy a használtat mintegy $130-ért beszámítják. A szerelésénél arra érdemes figyelni, hogy saját vezetékein ne lógjon, azok nem biztos, hogy elbírják. Érdemesebb felkötni valamivel:
Az ilyen hosszadalmas cseréknél még további két dolog fontos. Az egyik, hogy ha az ember megfáradt, akkor pihenjen.
A másik, hogy nézze meg, melyik csavart milyen erővel kell meghúzni. Ezzel meg lehet spórolni a városokat átszelő autóutakat, amik az olyan unique itemek beszerzése során lépnek fel, mint az ún. brake calipper to hose banjo bolt.
Légmentesítés
Azzal, hogy a lehasznált elemek lecserélésre kerültek, még nincs vége a fékcserének. Miután a fékolajat tartalmazó kört megbontásra került, olaj veszett belőle és levegő került belé. Az olajat pótolni kell, a levegőt pedig el kell távolítani. Az itteniek ezt bleedingnek hívják, aminek közvetlenül megfelelő magyar szót nem találtam.
Kerekek viszzahelyezése
Ez egyszerűen az inverze a kerekek_elvátolítása() résznek. Mind az időrendiséget, mind a cselekvéseket külön-külön kell invertálni.
Tesztkör
Ha minden megvan, jöhet a tesztkör. Valami olyan helyen, és olyan sebességgel, hogy ne legyen túl nagy gond, ha mégsem fog a fék. Az egészhez pedig érdemes kiengedni a kéziféket - nem úgy mint mi tettük elsőre.
Hosszú képregény lett ez, a leírás pedig nem teljes. De nem is igazán volt cél.
3 megjegyzés:
mosmér egy halom ICvel is fejbe lehet vágni valakit, max nem fáj csak beleragad a hajba, kevésbé ha SMD
erősárammal foglalkozók ismét előnyben, ha éppen gyilkolni szándékoznának, akkor egy trafó hatékony eszköz
Szkópunk nekünk is van, bár tény, hogy az erősáramosoké ezúttal is ütősebb.
Megjegyzés küldése