2009. július 9., csütörtök

Budget Brakes

Az eset már vagy 3 hete történt, hogy az egyik kollégának elmentem asszisztálni a mikrobuszuk első tárcsafék kicserélésében. A szerelés alkalmával alighanem elég sokat tanultam a fék működésével, illetve a szakszavakkal kapcsolatban. Voltaképpen maga a fékrendszer nem is annyira bonyolult, de azért van pár érdekes és frappáns megoldás. Az pedig mindenképp leszögezendő, hogy itt másféle építőelemeket használnak, mint a mi szakmánkban: itt minden alkatrésznek van súlya és van fogása, azaz szinte bármelyikkel fejbe lehetne verni valakit. És most a viccet félretéve, alább olvasható, hogy mi fán terem a komplett fékcsere egy nashville-i villamosmérnők kertjében.

Helyszín megválasztása

Lehetne ez a nulladik lépés is, de nem az - annál ez fontosabb. A három fő szempont a helyszín megválasztásánál
  1. ne szóljanak be
  2. legyen autósbolt a közelben
  3. legyen fékszerelő a közelben
Az első pont nyilvánvaló, nem egy park közepén kell szerelni, hanem sokkal inkább egy parkolóban. A parkoló védett terület, bármelyik megfelelő, sehol nem kérdezik meg miért folyatod az olajat az aszfaltra. (Bocs, zöldek.) Az autósbolt közelségét szintén nem kell túlmagyarázni, eszközökre, új alkatrészekre - mondjuk új féktárcsákra - bármikor szükség lehet. A harmadik szempont egyben egy "B" terv is egyben, ha nagyon kellemetlenül alakulnak a dolgok legyen hova áttolni a kocsit. Mert ugye ebben a világban nincsenek restore pointok, se mentés és visszatöltés. A fentieket és Nashville sajátosságait figyelembe véve a választás a Charlotte Avenuen található Pep Boys előtti parkolóra esett:



Nagyobb térképre váltás



Kerekek eltávolítása

A kerék eltávolítása nem túl bonyolult. Először meg kell lazítani a csavarokat, az átelleneseket először:



Ezután alá kell dúcolni az autót, lehetőleg minél stabilabban.



Végül teljesen ki kell tekerni a csavarokat és el kell távolítani a kereket.



Ez eddig rutinművelet volt, kereket cserélni mindenki tud.

Elhasznált alkatrészek cseréje

Ha a kerék lekerült, fel lehet mérni a fékek állapotát. Ez áll a fékpofák, a tárcsa és tömítések vizsgálatából. Ha ezek közül bármi, bármelyik oldalon hibás, mindkét oldalt cserélni kell. Féket ugyanis egyesével nem cserélünk, csak párban. Egy elhasználódott féktárcsával két dolgot lehet csinálni: ha még nem teljesen kopott el, újra lehet esztergáltatni/políroztatni, de ha már teljesen elkopott...



...cserélni kell. A fékpofáknál csak a csere jön szóba, ha már kellőképpen elhasználódtak. Összehasonlításként egy régi és egy új:



Ezeknek a cseréje eddig nem problémás, mert nem kell hozzájuk megbontani a fékvezetéket. Nem ez a helyzet, ha mondjuk a kalipper tömítései vannak elhasználódva. A kalipper - aminek magyar nevét nem ismerem - cseréje több szempontból is problémás. Egyrészt a korább említett kör megbontása miatt, másrészt a $170-os darabár miatt. Ez utóbbin persze könnyít az, hogy a használtat mintegy $130-ért beszámítják. A szerelésénél arra érdemes figyelni, hogy saját vezetékein ne lógjon, azok nem biztos, hogy elbírják. Érdemesebb felkötni valamivel:



Az ilyen hosszadalmas cseréknél még további két dolog fontos. Az egyik, hogy ha az ember megfáradt, akkor pihenjen.



A másik, hogy nézze meg, melyik csavart milyen erővel kell meghúzni. Ezzel meg lehet spórolni a városokat átszelő autóutakat, amik az olyan unique itemek beszerzése során lépnek fel, mint az ún. brake calipper to hose banjo bolt.

Légmentesítés

Azzal, hogy a lehasznált elemek lecserélésre kerültek, még nincs vége a fékcserének. Miután a fékolajat tartalmazó kört megbontásra került, olaj veszett belőle és levegő került belé. Az olajat pótolni kell, a levegőt pedig el kell távolítani. Az itteniek ezt bleedingnek hívják, aminek közvetlenül megfelelő magyar szót nem találtam.





Kerekek viszzahelyezése

Ez egyszerűen az inverze a kerekek_elvátolítása() résznek. Mind az időrendiséget, mind a cselekvéseket külön-külön kell invertálni.

Tesztkör

Ha minden megvan, jöhet a tesztkör. Valami olyan helyen, és olyan sebességgel, hogy ne legyen túl nagy gond, ha mégsem fog a fék. Az egészhez pedig érdemes kiengedni a kéziféket - nem úgy mint mi tettük elsőre.

Hosszú képregény lett ez, a leírás pedig nem teljes. De nem is igazán volt cél.

3 megjegyzés:

Örs írta...

mosmér egy halom ICvel is fejbe lehet vágni valakit, max nem fáj csak beleragad a hajba, kevésbé ha SMD

Ficzere írta...

erősárammal foglalkozók ismét előnyben, ha éppen gyilkolni szándékoznának, akkor egy trafó hatékony eszköz

bAtu írta...

Szkópunk nekünk is van, bár tény, hogy az erősáramosoké ezúttal is ütősebb.