2008. október 21., kedd

About Tennessee Transportation IX. - Traffic lights


A forgalmi jelzőlámpák itt máshogy viselkednek, mint otthon. Van, amiben jobba, van amiben nem.

Felfüggesztés

Az első szembetűnő különbség, hogy a lámpák itt a kereszteződés túloldalán vannak felszerelve. Ebből következik az a furcsaság, hogy van, amikor piros alatt is át kell hajtani (balra kanyar). Egy idő után meg lehet ezt szokni.

Fényük rendszerint gyengébb, mint az otthoniaké. Ez főleg nappal és éjszaka zavaró. :) Nappal azért, mert az ember nem látja, hogy be vannak-e egyáltalán kapcsolva. Este pedig azért, mert nagyon beleolvadnak a város fényeibe, vagyis a jelzőszín elvegyül a reklámtáblák és a távoli autók féklámpáinak fényáradatában.

Hátrányok

  • Néha úgy tűnik Nashville meg akarja mutatni, hogy van a zöld hullámnál is jobb, újabb. Ez a piros hullám. Ha az ember forgalmasabb időszakban megy a West End-en, vagy a Charlotte Ave-n, rendszerint az összes, de legalább fele lámpát beszívja. A kereszteződésekben használják a súlyérzékelőket, de emellett a lámpák elég heurisztikusan, véletlenszerűen működnek. Ezt minimálisan orvosolják az előnynél felsoroltak.

    Esténként egyébként jól lehet haladni ezeken a forgalmasabb utakon is, olyan, mintha picit magasabb prioritást kapnának éjszakára. Persze lehet, csak azért mert kevesebb a rákanyarodni vágyó autó.
  • Piros után itt (is) egyből jön a zöld, nincs sárga rásegítés.

  • A pirosak igen hosszőak.

Előnyök

A nashville-i villanyrendőrök két jó tulajdonsággal rendelkeznek, amivel az európai kollégáik nem. Az egyik a jobbrakanyarodási szabály, a másik az éjszakai üzemmód.

  • Amit az előbb jobbrakanyarodásnak neveztem, az nem más, minthogy ha az ember jobbra akar kanyarodni, akkor a piros lámpa stoptáblaként viselkedik. Tehát a lámpához érve a járművet teljesen meg kell állítani (complete stop), majd körülnézés után, ha nem jön senki, akkor lehet haladni jobbra.

    Az igazsághoz hozzátartozik, hogy itt azért lényegesen kevesebb a zebra, így a gyalogosok "hiánya" miatt ez könnyebben kivitelezhető, mint otthon.

  • Éjszaka a magasabbrendű utakon a lámpákat sárgán villogó, az alsóbbrendű becsatlakozásokon pirosan villogó állapotra állítják. Előbbi csak figyelemfelkeltés, mint otthon. Utóbbi stoptáblával egyenértékű, de nekem tetszik, mert éjszaka könnyen észrevehető.
Bónusz

Itt jön, amit nagyon utálok a helyi autók zömében. Ez pedig az irányjelző, az index. Próbálkoznak itt is mindenfélével, hogy mennél észrevehetőbbé tegyék a kanyarodási szándékot. Így például szerelnek indexet a visszapillantókra is. Na, de amivel a gond van:

  • Az emberek ba*znak használni az irányjelzőt. Eszükbe jut, hogy le akarnak fordulni és elrántják jobbra a kormányt, közben kilöttyintve az üdítőjüket a hamburgerükre.

  • Az irányjelzők nagyrésze piros. Ez olyan esetekben vicces főleg, mint amilyen a ma reggeli volt. A legkülső sávban haladok, előttem egy pickup (nyilván). A kocsi baloldali féklámpája nem ég, viszont a sofőr előszeretettel fékez szakaszosan a kereszteződések előtt. Már éppen kezdtem hozzászokni, amikor a 4. kanyar előtt fékezés nélkül elkezdett indexelni, majd hirtelen fékezni. Óvatos ember lévén nyilván nem volt veszélyes a helyzet, de nehezen vettem észre, hogy a kocsi fara 1"-el magasabban kezdett el villogni. Hú ,de utálom a piros indexeket, a pic*ába velük, az összessel!

1 megjegyzés:

Bodnár Imre írta...

Németorszagban is volt ilyen piros hullám. Ugy látszik ez a fejlettebb országok ismérve.:-)