A forgalmi jelzőlámpák itt máshogy viselkednek, mint otthon. Van, amiben jobba, van amiben nem.
Felfüggesztés
Az első szembetűnő különbség, hogy a lámpák itt a kereszteződés túloldalán vannak felszerelve. Ebből következik az a furcsaság, hogy van, amikor piros alatt is át kell hajtani (balra kanyar). Egy idő után meg lehet ezt szokni.
Fényük rendszerint gyengébb, mint az otthoniaké. Ez főleg nappal és éjszaka zavaró. :) Nappal azért, mert az ember nem látja, hogy be vannak-e egyáltalán kapcsolva. Este pedig azért, mert nagyon beleolvadnak a város fényeibe, vagyis a jelzőszín elvegyül a reklámtáblák és a távoli autók féklámpáinak fényáradatában.
Hátrányok
- Néha úgy tűnik Nashville meg akarja mutatni, hogy van a zöld hullámnál is jobb, újabb. Ez a piros hullám. Ha az ember forgalmasabb időszakban megy a West End-en, vagy a Charlotte Ave-n, rendszerint az összes, de legalább fele lámpát beszívja. A kereszteződésekben használják a súlyérzékelőket, de emellett a lámpák elég heurisztikusan, véletlenszerűen működnek. Ezt minimálisan orvosolják az előnynél felsoroltak.Esténként egyébként jól lehet haladni ezeken a forgalmasabb utakon is, olyan, mintha picit magasabb prioritást kapnának éjszakára. Persze lehet, csak azért mert kevesebb a rákanyarodni vágyó autó.
- Piros után itt (is) egyből jön a zöld, nincs sárga rásegítés.
- A pirosak igen hosszőak.
Előnyök
A nashville-i villanyrendőrök két jó tulajdonsággal rendelkeznek, amivel az európai kollégáik nem. Az egyik a jobbrakanyarodási szabály, a másik az éjszakai üzemmód.
- Amit az előbb jobbrakanyarodásnak neveztem, az nem más, minthogy ha az ember jobbra akar kanyarodni, akkor a piros lámpa stoptáblaként viselkedik. Tehát a lámpához érve a járművet teljesen meg kell állítani (complete stop), majd körülnézés után, ha nem jön senki, akkor lehet haladni jobbra.Az igazsághoz hozzátartozik, hogy itt azért lényegesen kevesebb a zebra, így a gyalogosok "hiánya" miatt ez könnyebben kivitelezhető, mint otthon.
- Éjszaka a magasabbrendű utakon a lámpákat sárgán villogó, az alsóbbrendű becsatlakozásokon pirosan villogó állapotra állítják. Előbbi csak figyelemfelkeltés, mint otthon. Utóbbi stoptáblával egyenértékű, de nekem tetszik, mert éjszaka könnyen észrevehető.
Itt jön, amit nagyon utálok a helyi autók zömében. Ez pedig az irányjelző, az index. Próbálkoznak itt is mindenfélével, hogy mennél észrevehetőbbé tegyék a kanyarodási szándékot. Így például szerelnek indexet a visszapillantókra is. Na, de amivel a gond van:
- Az emberek ba*znak használni az irányjelzőt. Eszükbe jut, hogy le akarnak fordulni és elrántják jobbra a kormányt, közben kilöttyintve az üdítőjüket a hamburgerükre.
- Az irányjelzők nagyrésze piros. Ez olyan esetekben vicces főleg, mint amilyen a ma reggeli volt. A legkülső sávban haladok, előttem egy pickup (nyilván). A kocsi baloldali féklámpája nem ég, viszont a sofőr előszeretettel fékez szakaszosan a kereszteződések előtt. Már éppen kezdtem hozzászokni, amikor a 4. kanyar előtt fékezés nélkül elkezdett indexelni, majd hirtelen fékezni. Óvatos ember lévén nyilván nem volt veszélyes a helyzet, de nehezen vettem észre, hogy a kocsi fara 1"-el magasabban kezdett el villogni. Hú ,de utálom a piros indexeket, a pic*ába velük, az összessel!
1 megjegyzés:
Németorszagban is volt ilyen piros hullám. Ugy látszik ez a fejlettebb országok ismérve.:-)
Megjegyzés küldése