2008. október 7., kedd

Getting Wasted HOWTO


Elmaradásom volt a hétvégén, így szombaton is bementem másfél órát dolgozni. A kocsi picit elkezdett rakoncátlankodni befele menet, de ennek nem tulajdonítottam túl nagy jelentőséget. Délutánra meg volt beszélve egy kertlátogatás, amiről itt vannak képek. Láttunk ott esküvői próbát és násznépet is, de a kedvencem talán ez:


A cheekwoodi botanikus kertből visszafele úton a kocsi egyre bosszantóbb lett. A motor alig húzott és időnként k*rvára rángott. Mire visszaértem ISIS-ba, a már a check engine felirat is kigyulladt. Ami két dolgott juttatott eszembe:

  • hétfőn akartam emission testre vinni a kocsit, ahol ez automatikus bukást jelent
  • ez csakis a váltó lehet, aminek a javítása többe kerül, mint amennyiért magát a kocsit vettem
Utánaolvastam, mit is jelent ez a check engine lámba. Röviden az összes létező hibajelzésének vagy kapcsolata vezérelte jelzőberendezésről van szó: bármi baja van a kocsinak, ez világít.

Hogy hogyan lehet megtudni, mégis mi a tényleges baja a kocsinak? Meg kell kérdezni a szenzorokat. Ez technikailag úgy néz ki, hogy az ember szerez egy OBD-II olvasót (kér Pétertől, vagy bemegy egy Autozone-ba) és elolvassa, melyik érzékelő köhög. (Ez a rendszer '96 óta kötelező az USA-ban forgalmazott kocsikban.) Na most Pétertől nem akartam kérni, mert egyrészt nem volt a közelben, másrészt a pénteki napját épp lehetetlenné tettem az Annoy-a-tronnal, így az Autozone mellett döntöttem. No meg Jan segítségével amellett, hogy akár nagy baja van a kocsinak, akár nem, ez mindenképp azt vonja maga után, hogy a diagnózis után legalább egy sört be kell dobni. Az Autozone egyébként egy autósbolt-hálózat, amiből csak Nashville-ben van legalább 6. Ezt a diganózist bármelyik üzletükben ingyenesen elvégezik. Az első helyről mondjuk elküldtek, mert zárás előtt 5 perccel érkeztünk (szombat este 7:55), de az alig 3 mérföldre lévő másik boltban már szívesen segítettek. Igaz itt megküzdöttek az elemekkel: a csatlakozó picit el volt rejtve a kocsimban. Miután elsőre nem értettem/hallottam, amit mondott az eladós, kinyomtatta nekem:

The PCM has determined that a misfire has occured in cylinder #2.

Definition

Cylinder misfire detected-Cylinder 2

Explanation

The powertrain control module monitors the crankshaft speed and has detected a misfire condition

Probable Causes
  1. Ignition system fault-spark plug(s), ignition wires, coil
  2. Vacuum leak
  3. Injector fault
  4. High or low fuel pressure
Robival, aki végig elkísért rutinosan felnyitottuk a motorháztetőt és azonnal megleltük a probléma forrását: a második hengerhez tartozó saru (?) lecsúszott a helyéről. Visszaraktuk a helyére és... irány egy tesztkör! Az autó, mintha új lenne. Legalább annyira, mint amikor megvettem.

The reason to get wasted

Most már adva volt, hogy miért kell inni egy sört: spóroltam egy valag pénzt a váltóval! Tartottunk is egy bar-hoppingot. Megtetszettek a helyi bárok, igazi Tennessee hangulatuk van. Másnap fejfájással ébredtem és mint kiderült annyira nem volt olcsó ez az este.

5 megjegyzés:

Matyi írta...

Atya ég. Sanyika mi a tanulság? Előbb motortébe nézz, utána menyé minden fele még időt is spórolsz nem csak pénzt. Grat!

Örs írta...

És hogy szolgált az Annoy-a-tron az a lényeg? :)

bAtu írta...

Nagyon durván jól teljesített. Péter irodájában rejtettem el, ahol alapból mindenfelé mótok hevernek. Szerintem ha simán otthagyom az asztalán, akkor se veszi észre egykönnyen, de az Annoy-o-tronnak van két extra tulajdonsága:

1. Van rajta mágnes, így rengeteg felületre könnyen lehet rögzíteni
2. A PCB alja barna

Adta is magát, hogy az eszközt a hatalmas faasztal belső és felső sarkába tegyem, ahol egy fémpánttal össze van illesztve az asztal két lapja. Ez azért is praktikus volt, mert ha az ember lehajolt, hogy benézzen az asztal alá, alapból úgy elállta a beáramló fény útját, hogy szinte semmit nem lehetett látni.

Péter is megnézte az asztal alatt, háromszor is. A nap folyamán próbáltak még ketten segíteni neki a felkutatásban, de nem sikerült. Késő délután viszont, amikor már nekem is megtagadta a segítséget, merthogy meg kell találnia a zaj forrását, úgy döntöttem nem kínzom tovább: megmondtam neki, hogy hol keresse. Az eszközt egyébként előtte este helyeztem (f)el.

Ami igazán durva és nagyon jól ki van találva az Annoy-o-tronban, hogy ~20-30 intervalumonként, nem szabályos periódus szerint csippan vagy zizzen egyet. Ez teszi igazán lehetetlenné a lokalizálását.

(Megj.: Péter is rájött, hogy nem azonos időközönként történnek az események.)

Örs írta...

Fasza:D
És mit szólt hozzá amúgy? Viccesnek találta?
Ilyen nagyon magas hangja van, vagy csak mint egy átlagos csipogó eszköznek?

bAtu írta...

Elismerően nem mondott semmit.

Egyszerű csippanás, elég idegesítő az. Egy idő után.

A készülék lehet, hogy utat nyert a főnökök irodájába is.