2008. szeptember 23., kedd

About Tennessee Transportation V.


Ez egy sikeres nap volt. A tegnap beszerzett AmEx borítékkal reggel elgurultam a Tennessee Driver License Department irodájába. Másodszor jártam ott, így már biztos elhitték, hogy itt élek Tennessee államban. Persze a papírokat elkérték, a kreditkártya borítékja pedig jó szolgálatot tett.

Vision test

Miután bejelentkeztem, hogy 5 perces várakozás után már mehettem is a szemvizsgálatra. Nem volt nehéz, csak rányomtam a fejem egy doboz alakú gépre, és benéztem a két kémlelőnyíláson. Felolvastam a számokat és már kész is voltam az első teszttel.

Written test

Ezután jött az írásbeli, "kresz" vizsga. Számítógépen kellett kitölteni a teszt-jellegű feladatsort. Az első kérdés láttán majdnem sokkot kaptam: bal felső sarkoban Windows ikon felbontású kép (~40x40 pixel) 5 inch x 4 inch szélességre nagyítva, 16 színből kikeverve. Ez volt a sokk a technikai oldalról. A kép egyébként három megkülönböztethetetlen autót ábrázolt felülnézetből. Elsőre a régi Ironman című játék ugrott be a '90 évekből.

A kérdés pedig az volt, hogy szerintem ez melyik kategóriába tartozik: motorbike, truck, vagy sima kocsi. Voltaképpen pickupnak néztem, de ilyen opció nem volt. 30 kérdés volt, egy volt, amit nem értettem. Se a kérdést, se a választ. A kép pedig végképp megtévesztő volt. El is csesztem. Azt hiszem az otthoni teszteni is egyet hibáztam. Ezután mentünk is a kocsihoz.

Driving Test

A kocsinál először le kellet ellenőrizni az alapvető funkciókat: index, féklámba, kürt, fényszóró, stb., majd beszállt mellém a vizsgabiztos. Körülbelül 2 mérföldet vezettem, alig 10 perc alatt. Egy gyorshajtásom volt ezalatt - mint anno otthon. Csak ajánlott sebesség volt a táblán, így nyilván nem vettem annyira komolyan, ~10 mph-val gyorsabban mentem. A fickó ezt látván elvitt egy olyan utcába, ahol van mégegy sebességkorlátozó tábla. Miután elhaladtunk mellette, elismerően bólogatott. Végül - természetesen - átengedett.

Megjegyzés: a fickó hívott, hogy benthagyta a telefonját a kocsimban. Tényleg így történt. Még lövésem nincs, hogy mikor tudom visszaadni.

Kifizettem a $19.50 eljárási díjat, majd újabb két perc várakozás, fényképezés és aláírás következett. Az eredmény pedig:

Megvan a Tennessee állambeli jogsim. Most már akár legálisan is vezethetném a kocsit - ha át lenne íratva normálisan. Nézzük milyen előnyei vannak a jogsinak:

  • legaláisan lehet vele vezetni D (Yaris-Pickup) kategóriás járműveket
  • ID-ként használható, vagyis megszabadultam az útlevéltől és a DS-2019-től
  • további kártyával népesedett a pénztárcám

Irony

Ami vicces volt az egészben, hogy az American Express kártya (borítékja) tette lehetővé, hogy vizsgázzak. Gondoltam fel is avatom, a $19.50-t azzal fizetem. Nyújtanám a fickónak, mire a reakció:

Sorry Sir, we don't accept American Express [közben felcsillan a kezemben a VISA kártya], but we do accept VISA.

A mondatot olyan szünettel és átvezető hanglejtéssel mondta a fickó, hogy azóta is ezen mosolygok. Azaz történt ma más vicces esemény is az ISIS-ben, de arról nem itt és nem most.

Irónikusnak azt találtam a dologban, hogy bár az AmEx kártya nélkül vizsgázni nem tudtam volna, fizetni azért mégse sikerült vele.

Amex Credit Card

Néhány szó az AmEx kártyáról, illetve a kreditkártyákról általában. Amiért nem annyira jó ez a kártya:

  • kevésbé elfogadott, mint a MasterCard, vagy VISA
  • készpénzt nem érdemes vele felvenni, arra azonnal jön a (durva) kamat

Amiért jó, az a korábban említett credit history. Annyira talán nem tűnik nagy számnak, de itt ez az egész banki rendszer nagyon más. Tehát az előnyök:

  • jó kredit historyval (könnyen) kap az ember hitelt. Talán ez a legismertebb dolog, és valószínűleg erre lesz a legkevésbé igényem.
  • jó kredit historyval könnyebb lakást bérelni. Volt akit egy hétig megvárakoztattak, míg leellenőrizték a historyt - ami nem nagyon volt -, és volt aki egy ilyen alkalommal le is maradt egy lakásról
  • kreditkártyával - és jó historyval - könnyebb autót bérelni. Az autókölcsönzők jobban szeretik ezt, mert könnyebben tudják zárolni, ha valami gond van. A debitkártyásokat nem nagyon szeretik, mert - még nem látom át miért - velük szemben nem tudnak olyan hatékonyan eljárni.
  • kreditkártya használatakor sok esetben van kedvezmény. Érvényes ez a kocsibérlésre és a netes vásárlásokra is.
  • a kreditkártya használata biztonságosabb, jobban védve van, mint a debité. Ezt én még egyáltalán nem látom át, de erre hallottam a legtöbb példatörténetet. Egyik példa volt a kártya ellopása utáni, vagy az ellopott kártyaszámmal történő a netes vásárlás. Nem számít, hogy az illegális felhasználás után tiltattad csak le, egyszerűen törlik azokat a tételeket. A másik példa a szállodai szobafoglalás. Az egyik kolléga előre foglalt szállást, le is vonták a pénzt. Majd miután eljött a szállásról, a hotel ismét kiszámlázta a tételt. Pár hétig vitatkoztak, a szálloda nem akarta visszaadni a pénzt. Végül a srác felhívta a bankot, ahol egyszerűen törölték a tranzakciót. Volt egy másik arc, aki ugyanezt debitkártyával akarta eljátszani. Azt hiszem az annyira nem volt sikeres.

Remélem a fenti példák nagyjából hitelesek. Összességében nekem az jött le, hogy az egész credit historynek főleg morálisan van jelentősége. Itt ez alapján ítélik meg, hogy mennyire vagy megbízható, nem pedig mondjuk a megjelenésed szerint.

7 megjegyzés:

Örs írta...

És így most milyen papírokat hordassz magaddal?
Nekem aszonták hogy jogsi meg biztosítási kártya.

bAtu írta...

A pénztárcámban tipikusan

-jogsi
-bankkártyák
-kedvezményre jogosító kártyák
-diákigazolvány
-max. $20-40 készpénz
-kocsi biztosításának igazolása

van.

Biztosítási kártya alatt mit értesz? Otthon kötsz biztosítást?

Én itt vagyok biztosítva, de ahhoz nincs ki kis kártyám.

Örs írta...

Kintről kaptam, egy kis kártyát. Az alapítvány közös biztosításába tartozom bele általa.
Milyen kedvezményre jogosító kártyáid vannak?

bAtu írta...

Kroger's kártyám van. Ez nagyjából a helyi PLUS. :)

A HAESF miatt még mindig irigyellek.

Matyi írta...

Ha jól tudom, amerikában nem úgy megy a rendszer mint magyarországon, hogy a kártyalehúzó eléri minden esetben a bankot, és úgy zárolja le a zsét, ha van rajta megfelelő összeg, hanem a credit kártyát mindneképp megterhelik, aztán a bank fizet, azán majd te meg a bank lejátszod, hogy ha kell :) a téren, debitet megcsak terhelni tudják asszem zárolni nem

Gergely írta...

jajj, nekem is van egy ilyen amex blue-m, sok fejfajast is okoz. nem fogadjak el sehol, egyetlen elonye, hogy elvben lehet vele elektronikusan fizetni, bar nekem meg nem sikerult. ja, es szep is, de tenyleg ennyi.

bAtu írta...

Mostanra én is nagyjából erre jutottam. Ákostól azt a tippet kaptam, hogy használjam egy pár (5-6) hónapig, utána majd lehet normálisat kérni.